Hässleholms IF

Samling:12:00
Seger mot Hässleholms IF
2019-06-07 18:44

I ett stekande hett solsken tog Dalstorps IF sina första poäng i Hässleholm.

Förra året blev det två klara förluster. I år lyckades DIF bättre. Med lite

tur och en storspelande Jesper Hallqvist i målet kunde man vinna matchen med 1 – 0. Målskytt var Isak Johansson.

Matchen började i ett ganska lågt tempo vilket inte var så konstigt då termometern visade upp mot 30 grader. Efter en kvart började Dalstorp få lite

ordning på sitt passningsspel. Forsblad fick första chansen men målvakten räddade. Chrille blev dragen tröjan när han drev in i straffområdet. En ganska

klar straff där domaren friade. Tredje gången gillt kom så målet. Benjamin slog ett inlägg, Chrille nickade vidare och Isak tryckte in sitt andra raka nickmål för året. Hässleholm trillade bra boll och vann väldigt många närkamper. Efter ca

en halvtimme löper snabbe Joel Wedenell fram på en djupledspassning. Hallqvist rusar ut och från läktaren ser det ut som han fäller Wedenell men

domaren med hjälp av sin linjeman friar även denna gång. Hemmaspelarna och

”himmapubliken” blir oerhört irriterade över domslutet. Trots hård press från

Hässleholms IF lyckas DIF freda sitt mål och kan gå till halvtidsvila med en

1 – 0 ledning.

Andra halvlek blir ett lång lidande för de tillresta Dalstorps-supportrarna. Hässleholm dominerar rejält. Två gånger känns det som ”nu blev det mål”

men Hallqvist gör fantastiska räddningar båda gångerna. DIF-försvaret kämpar

mycket bra med Marc Axengren som försvarsgeneral. Hässleholm har massvis av hörnor men om inte Hallqvist är uppe och plockar in bollen lyckas uteförsvararna rensa undan. DIF har en bra chans när det är 10 min kvar. Chrille kommer på kanten, slår in bollen till Björn som klipper till men målvakten räddar. Sista minuterna känns väldig lååånga men DIF klarar att stå emot och vinner med 1 – 0.

Nu väntar en tuff vecka för spelarna. Cupmatch på onsdag borta mot Falköping.

På lördag kommer serieledande Karlskrona till Dalshov.

Dagens DIF-lag:

Hallqvist

Benjamin, Marc, Boda, Järsenholt

Isak(75), Björn, Hugo A(65), Anton, Chrille

Forsblad(85)

På bänken:

Rickard, Elias, Lid(85), David, Svenningsson(65), Zeb(75)